Dokument, opracowany przez Ministerstwo Edukacji Narodowej, przedstawia założenia modelu funkcjonowania LOWE w drugim etapie ich rozwoju w latach 2019-2023. Podsumowuje on doświadczenia zebrane przez 50 szkół, które uruchomiły Lokalny Ośrodek Wiedzy i Edukacji w ramach pilotażu funkcjonowania LOWE w latach 2017-2018. Jednym z operatorów pilotażowego konkursu na tworzenie LOWE była Fundacja Małopolska Izba Samorządowa, która uruchomiła we współpracy z organami prowadzących szkoły 15 LOWE.
Doświadczenia i modele wypracowane w pilotażu dotyczyły działań w środowisku lokalnym na rzecz aktywizacji edukacyjnej osób dorosłych, w oparciu o zasoby i potencjał szkół oraz we współpracy z innymi instytucjami/organizacjami w ramach partnerstw. Publikacja jest przewodnikiem obrazującym proces powołania i działania ośrodka w środowisku lokalnym w oparciu o doświadczenia, które pokazują, że jest pożądane i możliwe uczynienie ze szkoły ośrodka wzmocnienia potencjału społeczności lokalnej.
Funkcją modelu jest przybliżenie idei LOWE, jego funkcji, zasad funkcjonowania, struktury organizacyjnej, kadry, sposobu wykorzystania zasobów szkoły, procedury powołania, stworzenia i rozwoju partnerstwa.
Przewodnik ten zawiera również charakterystykę uczestników LOWE jako odbiorców, rekrutację, sposób diagnozowania ich potrzeb w zakresie kompetencji oraz opis oferty.
Zapraszamy do lektury.