Ateny Lipiec 2023

Polityka edukacji dorosłych odgrywa kluczową rolę w przeciwdziałaniu wykluczeniu społecznemu oraz promowaniu równych szans. W kontekście wykluczenia, edukacja dorosłych umożliwia osobom dorosłym, które z różnych przyczyn nie miały dostępu do edukacji w młodszym wieku, nadrobienie zaległości oraz rozwijanie umiejętności potrzebnych na rynku pracy. Inicjatywy takie jak programy uczenia się przez całe życie oraz edukacja cyfrowa pomagają w integracji społecznej i zawodowej, co z kolei przyczynia się do redukcji ubóstwa i marginalizacji. Równe szanse w edukacji dorosłych to także zapewnienie dostępu do wysokiej jakości edukacji niezależnie od płci, wieku, pochodzenia etnicznego czy statusu społeczno-ekonomicznego.

Te kwestie i inne związane z różnymi formami uczenia się dorosłych były przedmiotem mobilności kadry naszych edukatorów LOWE w Atenach, gdzie w dniach 9 – 13 lipca 2023 roku odbyła się mobilność dla kolejnej grupy członków naszego konsorcjum mobilnościowego. Tym razem w kursie uczestniczyli przedstawiciele 4 członków naszego konsorcjum: Powiatu Gorlickiego i Gminy Wielka Wieś (woj. małopolskie), Gminy Lipce Reymontowskie i Miasta Rawa Mazowiecka (woj. łódzkie) oraz Fundacji Małopolskiej Izby Samorządowej.

Organizatorem kursu „Polityka edukacyjna dorosłych w aspekcie wykluczenia i równości szans oraz w kontekście zrównoważonego rozwoju i działań na rzecz zmian klimatycznych” była organizacja przyjmująca Social Cooperative Enterprise Drosostalida z Aten https://drosostalida.org/.

Głównym celem kursu było wzmocnienie kompetencji nauczyciela-edukatora osób dorosłych w zakresie wykorzystywania nowoczesnych technologii i metod w procesie uczenia się dorosłych oraz wymiana doświadczeń i dobrych praktyk w dziedzinie edukacji dorosłych pozaformalnej i nieformalnej.

Program kursu obejmował zagadnienia:

  • Przedsiębiorczość społeczna w Europie/Grecji
  • Nowe metody/techniki nieformalnego i pozaformalnego uczenia się dorosłych
  • Prezentacja projektów UE dotyczących tworzenia konkursów z wykorzystaniem ITC (narzędzia, metodologia)
  • Narzędzia i metodologie nauczania w zakresie uczenia się dorosłych – przejście na uczenie się cyfrowe i online.
  • Tworzenie własnych treści e-learningowych
  • Krytyczne myślenie i kreatywność – jak stymulować krytyczne nastawienie dorosłych słuchaczy
  • Przykłady działań interaktywnych i platform
  • Przedsiębiorczość społeczna a kreatywność – ćwiczenie w terenie

Kompetencje nabyte przez uczestników kursu:

  • nowe podejście trenerów do uczenia się osób dorosłych: z tradycyjnych metod szkoleniowych na rzecz większego wykorzystania technik cyfrowych, innowacyjnych metod i technik w działalności edukacyjnej dorosłych
  • wiedza dot. nowych metod i technik uczenia osób dorosłych opracowanych na bazie nowoczesnych technologii cyfrowych (otwarte zasoby edukacyjne, gry edukacyjne, kursy e-learningowymi, itp.), które w przyszłości staną się inspiracją do tworzenia przez LOWE oferty edukacyjnej dla osób dorosłych w ich środowiskach, i które będą mogli wykorzystać w swojej działalności edukacyjnej dla osób dorosłych.

Po zajęciach uczestnicy zwiedzali historyczne miejsca Aten i poznawali bogatą historię i dziedzictwo kulturowe kolebka demokracji, filozofii i teatru, kosztowali tradycyjnych dań, takich jak moussaka, souvlaki, tzatziki, oliwki czy feta, poznawali zwyczaje mieszkańców.

W kontekście zrównoważonego rozwoju, edukacja dorosłych odgrywa istotną rolę w kształtowaniu świadomości ekologicznej i promowaniu proekologicznych postaw. Edukacja na rzecz zrównoważonego rozwoju obejmuje nauczanie o zmianach klimatycznych, ochronie środowiska oraz zrównoważonym zarządzaniu zasobami. Dzięki temu, dorośli mogą podejmować świadome decyzje i działania, które przyczyniają się do ochrony naszej planety.

Polityka edukacji dorosłych integrująca aspekty wykluczenia, równych szans oraz zrównoważonego rozwoju jest niezbędna dla budowania inkluzywnego, sprawiedliwego i ekologicznie świadomego społeczeństwa.

Skip to content