Oddajemy do Państwa rąk kolejną publikację zatytułowaną „Lokalne Ośrodki Wiedzy i Edukacji na rzecz aktywizacji edukacyjnej dorosłych w środowisku lokalnym”, która powstała w ramach Think Tank LOWE.

Publikacja przedstawia wyniki badań przeprowadzonych jesienią 2024 roku wśród 150 Lokalnych Ośrodków Wiedzy i Edukacji (LOWE) w Polsce, które powstały w ramach dwóch edycji projektu Ministerstwa Edukacji Narodowej o tej samej nazwie, finansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu POWER w latach 2017-2022.

Przeprowadzone badania analizują wpływ inicjatyw LOWE na edukację dorosłych i rozwój społeczności lokalnych. Raport bada częstotliwość i rodzaje oferowanego wsparcia edukacyjnego, ocenia skuteczność LOWE jako instrumentu aktywizacji dorosłych i społeczności lokalnych oraz przedstawia perspektywy dotyczące przyszłości LOWE i jego potencjalnej integracji z polskim systemem edukacji ustawicznej. Badania wykorzystują zarówno dane ilościowe z ankiet, jak i jakościowe, oparte na opiniach respondentów, tworząc kompleksowy obraz osiągnięć i wyzwań związanych z działalnością LOWE.

Z jednej strony badania potwierdzają, że Model LOWE oparty na aktywizacji i edukacji poza- i nieformalnej osób dorosłych zmienia rolę szkoły w społeczności. Szkoła staje się centrum aktywności edukacyjnych, łączącym różne środowiska i grupy społeczne. Nauczyciele przeobrażają się w edukatorów i tutorów, a uczestnicy LOWE zyskują nowe perspektywy życiowe i definiują na nowo swoją rolę społeczną. Z drugiej strony, badania potwierdzają, że dla zapewnienia trwałości i działalności LOWE potrzebne są uregulowania prawne, które zakorzenią LOWE w gminach i powiatach jako odpowiedź na potrzeby dorosłych mieszkańców.

Zapraszamy do lektury.

Skip to content